شواهد جدید دال بر نقش یک ویروس خاص در بروز دیابت نوع 1

 دیابت نوع 1 بیماریی است که بر اثر تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین درپانکراس حادث می شود. این بیماری غالباً در دوره ی کودکی تشخیص داده شده و نیازبه درمان دراز مدت با انسولین تزریقی  روزانه دارد. افزایش خطرعوارض دراز مدت این بیماری می تواند کیفیت و امید به زندگی را کاهش دهد.

 درحال حاضر حدود 15 میلیون نفر در سراسر دنیا به این بیماری مبتلا هستند و تعداد موارد ابتلا  جدید بسرعت رو به افزایش است. این افزایش سریع در طی دهه های گذشته نشان می دهد که فاکتورهای زیست محیطی نقش مهمی در فرآیند این بیماری بازی می کنند . عفونت های ویروسی یکی از فاکتورهایی است که دانشمندان به آن مشکوک هستند، زیرا بسیاری از ویروس ها  در جانوران از طریق تخریب سلولهای بتا در پانکراس سبب بروز دیابت می شوند. همچنین برخی از این ویروسها با ابتلا انسان به دیابت نوع 1 مرتبط هستند به همین علت ابداع واکسن هایی برضد این ویروسها  می تواند از ابتلا برخی موارد جدید به دیابت نوع 1 جلوگیری کند.

اخیراً پیشرفت قابل توجهی در مطالعاتی که به ارزیابی نقش احتمالی یک گروه از ویروس ها بنام enterovirusesوارتباط آن با ابتلا به دیابت نوع 1 درانسان صورت گرفته است. این ویروسها درکودکان شایع هستند بیش از 100 نوع مختلف از این ویروس درانسان شناسایی شده است. یک زیر گروه از انترویروس ها می توانند بیماریهای خطرناکی مانند میوکاردیت myocarditis، منیژیت meningitisو بیماری دست- پا و دهان (بروز بثوراتی با منشاء ویروسی دردست ها ، پاها و اطراف مقعد) و همچنین بیماریهای خطرناکی  مثل فلج اطفال (Polio)را در انسان ایجاد کنند. اگر چه ارتباط بین دیابت نوع 1 و انتروویروسها درچندین تحقیق مشاهده شده است اما درحال حاضر مشخص نیست که چه انواعی  در انتروویروسها مسئول این ارتباط هستند.

برای اولین بار گروهی از محققین انواعی از انتروویروسها را که در بروز دیابت نوع 1 نقش دارند مشخص کردند. نتایج این همکاری در ژورنال Diabetesمنتشر گردید. یکی از این مطالعات درفنلاند انجام گردید در این تحقیق که DIPPنام داشت کودکانی که استعداد  ژنتیکی دیابت نوع 1 را داشتند از زمان تولد تا سن 15 سالگی یا تا زمانی که به دیابت مبتلا شدند، مورد بررسی قرار گرفتند.

در مطالعه ی دیگری که VirDiabنام داشت کودکانی که به تازگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده بودند در5 کشور اروپایی بررسی شدند. نتایج این مطالعات به وضوح نشان داد که ویروس های زیر گروه ب coxsackievirusesبا خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مرتبط هستند، درحالیکه 35 نوع دیگر انتروویروسها نقشی در این ارتباط ندارند.این یافته ها همراه با گزارشات تحقیقات اخیر نشان داد که گروه  Bcoxsackievirusesمی تواند پانکراس را آلوده کرده و سبب تخریب سلولهای تولید کننده ی انسولین درپانکراس شوند.

این کشف جدید که بودجه ی آن توسط گروههای متعددی تأمین شد امکانات جدیدی را برای تحقیقات  آتی با هدف تولید واکسن بر علیه این گونه ویروسها برای جلوگیری از دیابت نوع 1 فراهم کرده است. از آنجائیکه گروه Bcoxsackievirusesشامل 6 نوع مختلف از این انترویروسها  می باشد ممکن است بتوان بر علیه ی همه ی آنها یک واکسن مشابه ساخت. واکسن های موثر مدتهای مدیدی است که برعلیه  سایر گروههای انتروویروس  poliovirusesتهیه واستفاده شده است که 3 نوع مختلف انتروویروس ها را در بر می گیرد.

از آنجائیکه هیچگونه درمان پیشگیرانه ای برای دیابت نوع 1 در حال حاضر وجود ندارد. نیاز  به تولید واکسن بسیار ضروری بنظر می رسد. براساس یافته های اخیر، دانشمندان امیدوارند  واکسنی برای پیشگیری از تعداد زیادی از موارد جدید ابتلا به دیابت نوع 1 بیابند.

 هنوز تحقیقات بیشتری برای تایید رابطه ی علی و معلولی بین این گروه از اینتروویروسها و دیابت نوع 1 لازم به انجام است از سوی دیگر یافتن مکانیزیم های زمینه ای تأثیر این ویروس  در شروع فرآيند بیماری دیابت نوع 1 می تواند به ابداع روشهای درمان این بیماری  کمک کند.

منبع: medicalxpress.com/news/2013-10-evidence-role-specific-virus-diabetes.html